19.10.18

17 Tips Menurunkan Berat Badan. Dalam Masa 6 Bulan Sahaja Wanita Ini Mampu Menurunkan Berat Badan Dari 98Kg Menjadi 57Kg

Assalamualaikum semua. Siapa tak nak kurus kan? Banyak cara yang boleh digunakan nak kurus. Sebenar aku pernah try nak berdiet dan menguruskan badan. Korang boleh baca cerita aku nak kurus dalam entri My Weight Loss Progress Record After 2 Month

Baru-baru ni au terbaca satu story kejayaan seorang kakak ni. Dia berjaya menurunkan berat badan dari 98Kg menjadi 57Kg dalam masa 6 bulan sahaja. Rasa sangat-sangat terinspirasi. Jom la tengok apa yang sis ni buat nak capai berat yang macam tu kan.


“Nak turun berat badan ni, first kena jaga pemakanan sebenarnya. Kemudian fizikal dan mental pun kena kuat. Kena disiplinkan diri. Dan kena tahu berapa nak capai target.

17 Tip Kembali Langsing Cara Nurul Shahira


1. Nak kurus, breakfast kena ambil, WAJIB!.

2. Tidur kena cukup.

3. Saya makan 5 ke 6 kali sehari. Tapi dalam kuantiti yang sedikit. Bukan banyak ya. So, perut kita tak adalah lapar.Tapi jangan sampai terlebih kalori ya.

4. Air manis, ais jangan ambil. Saya langsung tak sentuh.

5. Then, minum banyak air kosong. Minum 3 liter sehari.

6. Pagi selalu saya breakfast oat. Banyakkan makan buah, sayur atau sup sayur.

7. Nasi nak makan boleh je. Ambil suku, sebab nasi tu karbo. Sebaiknya ambil beras perang. Kalau kita makan banyak karbo, badan kita akan cepat besar.

So, kena kawal gula dengan karbo. 2 benda ni kalau kita tak kawal, badan akan cepat naik.
8. Kalau nak makan roti boleh, tapi jangan makan roti putih. Makan roti wholemeal sahaja.

Saya ni tak suka makan nasi, tapi saya makan roti wholemeal. Roti pun karbo, jadi saya tukar nasi kepada roti. Tapi kena ingat, jangan makan banyak roti tau.

9. Jangan ambil mee atau kuetieau sebab makanan tu berminyak.

10. Boleh makan bihun saja.

11. Makanan bergoreng, berminyak, berlemak, fasr food memang saya tak ambil.

12. Kalau ikan atau ayam, saya makan yang grill atau steam. Kalau ayam dengan ikan bergoreng ni boleh makan tapi jangan selalu.

Seelok-eloknya kurangkan. Sebaiknya ambil yang berkuah, grill atau steam.

13. Malam makan sebelum pukul 8. Kalau lapar tengah malam, minum air kosong.

14. Kena jogging atau exercise. Exercise tu tak kisah, tengok kat Youtube pun boleh. Seminggu dalam 2 ke 3 kali dah cukup.

15. Saya tak ambil apa-apa supplemen. Malam sebelum tidur saya ambil air green tea.

16. INGAT! Pastikan kita tahu berapa kalori makanan yang kita ambil setiap hari. Dan berapa kalori yang diperlukan oleh badan kita. Jangan ambil terlebih kalori ya. Penjagaan kalori tu penting.

17. Diet 80% execrise 20%, so jaga pemakanan tu penting.

Kesimpulannya:

Tak ada benda yang tak boleh kat dunia ni, semua boleh. Semua bergantung atas diri kita. Kalau kita usaha, kita akan dapat, kalau kita tak usaha, kita takkan dapat apa yang kita inginkan

Kalau saya boleh, anda pun mesti boleh. InsyaAllah. Hope, apa yang saya kongsi ni, membantu anda semua. Apa-apa boleh tanya saya.

Kalau dah berjaya kurus, bagitahu saya ya. Buatlah gambar saya ni, sebagai pembakar semangat anda.

Selamat mencuba!

Sumber/Foto : Nurul Shahira (AraaEyraa) via Mingguan Wanita

With Love
Papaglamz

-sekian-

LIKE dan FOLLOW Papaglamz.com untuk update terkini di Facebook, Twitter, Instagram serta Telegram.

1 ulasan:

  1. Betul poin2 yang dikongsikan, sebab dalam banyak keadaan nasi/pengambilan karbo yang tinggi dari pemakanan kita yang jadi isu utama. Serius, bila dah terbiasa berdiet rendah karbo, makan nasi ala kadar pun dah rasa puas :D

    Boleh baca review saya di sini, http://mommysado.com/2018/11/12/mengamalkan-diet-rendah-karbo-sehingga-hari-ini-berkesankah/

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com