8.5.15

Tip-tip dan amalan-amalan doa untuk mendapat anak yang soleh dan solehah

Tip Ibu Bapa, Doa


Assalamualaikum

Semua Ibu Bapa ingin anak yang soleh dan solehah. Sebab apa? Merekalah yang akan menjadi pembantu kita pabila kita kembali menmui Allah kelak. Sememangnya bertuah andai kita mendapat anak-anak yang sentiasa mendoakan Ibu dan Bapanya kan? Untuk mendapat anak yang soleh dan solahah, ia perlu bermula dari Ibu Bapa itu sendiri. Didikan agama yang terbaik harus di berikan agar mereka tidak hanyut dipukul gelombang kemasiatan. Selain usaha, haruslah kita berdoa memohon kepada Allah agar kita dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah.
Doa_Harian
Berikut merupakan amalan doa dan zikir yang boleh diamalkan bagi memohon kepada Allah agar dikurniakan anak yang soleh dan solehah. Insyallah:
  • Amalkan membaca ‘Ya Latif’ sebanyak tujuh kali dan hembuskan di kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur.
  • Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti surah as-Syura ayat 19 yang bermaksud:
    • “Allah itu lemah lembut kepada hamba-hambaNya: Ia mengurniakan kepada siapa yang dikehendaki. Padahal, Dialah Yang Kuat, Yang Gagah."
    • Sebaiknya dibaca selepas subuh iaitu dibaca pada air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.
  • Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa Surah Al- Imran ayat 200 yang bermaksud:
    • " Hai orang-orang yang beriman! Sabarlah dan lawanlah sabar, dan bersedialah dan berbaktilah kepada Allah supaya kamu mendapat kejayaan.”
  • Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman berulang-ulang. Kesemua ini adalah doa pelembut hati.
  • Amalkan juga membaca Surah Toha ayat 1-8, Surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam aktiviti lain seperti semasa menemani anak mengulangkaji buku-buku dan membaca al-Quran.
  • Bagi ibu-ibu yang bercita-cita mendapat zuriat yang baik elok amalkan surah al-Imran ayat 38 iaitu doa nabi Zakaria a.s yang bermaksud:
    • " Wahai Tuhanku! Berikan kepadaku dari pihak-Mu keturunan yang baik, kerana sesungguhnya Engkaulah pendengar doa.”
  • Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan semasa anak baru lelap elok diamalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.
  • Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari surah al-Furqan-74 yang bermaksud, “ Tuhan kami, Anugerahkanlah kami isteri-isteri dan keturunan kami yang menyenangkan hati, dan jadikan kami imam bagi orang yang bertakwa” dan surah Ibrahim ayat 40 yang bermaksud:
    • " Wahai Tuhanku, Jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang menegakkan solat. Wahai Tuhanku! Kabulkanlah doa kami.”
  • Sebaik-baik memohon doa adalah di waktu tengah malam. Seringlah bangun sepertiga malam untuk mendirikan solat solat sunat dan mendoakan kesejahteraan keluarga. Sebutlah nama anak secara spesifik untuk doa lebih berkesan.
Jadikan doa amalan harian anda agar rayuan kita didengari oleh Allah. Insyalah. 

With Love
Papaglamz

-sekian-


5 ulasan:

  1. berguna ni . semoga mendapat anak soleh dan solehah suatu hari nanti . amin . .

    BalasPadam
  2. Terima kasih atas perkongsian ini Papaglamz. Sungguh berguna!

    BalasPadam
  3. Terima kasih atas perkongsian hebat ini.. Insyallah...

    BalasPadam
  4. kalau nak anak glamz?

    BalasPadam
  5. aminnn..semoga papa dkurniakan anak yg soleh solehah .

    BalasPadam

Papaglamz.com © . Designed by MaisarahSidi.com